onsdag 11 juni 2014

Att ta sig tid

Idag var sista dagen i skolan för mina barn & planen var att delta på skolavslutningen på förmiddagen & sedan koppla upp mig & jobba hemifrån på eftermiddag. Då skulle jag ju hinna vara både mamma & effektiv medarbetare på samma dag! 

Men i morse när jag vaknade så tänkte jag om & jag bestämde mig för en heldag med mina tjejer var en bättre plan. Nu när dagen snart är till ända så känns det som rätt val. Vi har ätit en god lunch & haft en mysig eftermiddag tillsammans. Eftersom solen beslutade sig för att gå i moln under eftermiddagen så har vi firat in sommarlovet med ett Harry Potter-race, en helt perfekt eftermiddag om ni frågar oss.

I morgon kommer inkorgen att vara full igen & att göra listan kommer att vara lite längre än jag tänkt, men vad gör det?  Jag har ju tankat energi på det bästa sätt som finns. 

Jag, liksom många andra, jobbar i perioder väldigt mycket & det går ut över familjen. Det är inget vi önskar, men ibland måste man faktiskt. Då gäller det att under lugnare perioder tillåta sig att göra tvärtom & ta lite ledigt för att vara med dem som får stå åt sidan när det är mycket.  I långa loppet måste vågskålarna väga jämt.

Men jag tror att barn mår bra av att se att de vuxna i deras omgivning tycker om sina jobb & är stolta över vad de presterar varje dag, att de gör skillnad & att de gör något som är till nytta för någon annan oavsett vilket yrke de har. 
Om barnen vet vad vi gör hela dagarna, om de vet att vi har roligt på jobbet & de känner att vi kan stå för det vi gör så får de inte bara en bättre förståelse för varför vi jobbar, de får också en förståelse för att det är faktiskt viktigt att ha ett jobb man trivs med & inte bara något som man gör för att man måste samtidigt som man räknar ner dagarna till nästa semester, ledighet eller långhelg. 

Så tänker jag, stämmer det eller är det bara ett sätt att ursäkta mig själv när vågskålen väger ner för mycket på jobbsidan & familjen får stå åt sidan? 
Vem vet?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar