söndag 6 april 2014

Att vända på en 5-öring

Dagen börjar som vanligt, kaffe, en smörgås & koll i både min & chefens kalendrar & mailbox. Läget är under kontroll, planen för dagen & kanske hela veckan ligger klar. Mycket ska hinnas med, de eventuella frågetecken som finns vet jag av erfarenhet att de löser sig under vägens gång & det känns som att jag har full koll. Gött!


Det är då det händer!
Ett mail, ett samtal eller någon som kommer inrusande. Helt plötsligt är allt annat ovidkommande & saker som är inplanerat & bokat måste ändras, bokas av eller bokas om.
Telefonsamtal & mail med ursäkter & förklaringar ska ordnas, nya mötesrum ska bokas & mötesförfrågningar ska skickas. Vad är viktigast, vad ska prioriteras & vem/vilka ska jag flytta på utan att trampa någon på tårna & (helst) utan att behöva plocka tid från familjer; hämtningar på dagis, möten i skolan & allt annat som folk gör när de inte jobbar.


Det är min & er vardag & kan vi det inte innan så är det någonting som man som assistent får lära sig snabbt: Att vända på en 5-öring & få andra med på vändningen.
Det hela kan lösas på några minuter, men det kan även ta dagar att styra om en redan överfull kalender så att att allting flyter på som det ska & så få som möjligt drabbas.


Sen när allt är klart, när vi kan pusta ut en kort stund & ta tag i det vi fick sätta åt sidan för brandkårsutryckningen, det är då vi måste komma ihåg att ge oss själva en klapp på axeln.
För även om vi tycker att det vi gör är en självklarhet så är det inte många som vill byta jobb med oss i de där situationerna & det är inte heller många som skulle klara det lika snabbt, smidigt & nästan obemärkt. Det är då vi får chansen att visa vilka proffs vi verkligen är!












1 kommentar: