tisdag 15 april 2014

Det gäller att passa på


Påsklovsvecka, en av de veckor på året som det kanske lugnar ner sig lite eftersom många är lediga. Kanske har du även en dipp under sportlov, höstlov & för all del jullov & sommarlov också?

Det är då, under ”lågsäsongerna” vi står inför valet att antingen ta det lugnt & vara lediga eller passa på att jobba för att hinna med allt som man ju inte hinner när alla (läs chefen) är på plats. Svårt val!

Det är ju så gött att ha ett tomt skrivbord när det drar igång igen, att ha strukit några tunga poster på "att göra listan" & kunna utgå från noll när det väl gasar igång igen första dagen efter ledigheten.

Den här våren känns det ju som att det kommer att gasa igång ordentligt på tisdag för det är ju inte många arbetsdagar innan det är ledigt igen & igen & innan vi vet ordet av är det ju midsommar & semestertider.

En sak som slår mig varje år någon gång i mitten av juni är den panik & hets som uppstår. ALLT måste vara avklarat, godkänt & signerat innan sommarsemestern drar igång. Det är som att folk tror att minst hälften av alla personer som finns på en arbetsplats inte kommer att komma tillbaka till jobbet efter ledigheten, för det känns som att precis alla måste få sändningstid hos min chef dagarna mellan midsommar & Almedalsveckan. Allt måste göras ASAP & om det inte görs innan ledigheten ja då kommer världens alla olyckor & förbannelser över oss.  Samma sak varje år, när ska vi lära oss att det som inte blir gjort innan, blir gjort efter?
Har ni kanske också upplevt detta?

Själv har jag fått till en vecka med både jobb & lite extra ledighet & påsklovets första dag har jag även fått sällskap av mina barn till jobbet som med hjälp av lite glass- & godismutor hjälper till med lite sånt där som jag aldrig hinner eller tar mig tid till, tex att tömma returpapper... Men även kollegorna har fått fina påskkort.

Jag hoppas att ni får möjlighet att använda någon eller några av de här dagarna till att rensa i högar & stryka på listor så att ni sen kan gå på lång eller kort påskledighet för att ladda batterierna med sol, familj, vänner, god mat & vila.

Glad påsk på er!


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar