Som jag skrev i mitt första inlägg så är vi våra chefers side-kick & vi jobbar ofta i skymundan & får heller inte alltid den kredd som vi förtjänar.
Varför är det så?
Vi är ju bra på det vi gör & vi måste bli bättre på att visa det.
Har du gjort ett bra jobb, lyft dig själv & visa det. Se till att det du gör märks & att du får den uppskattning du förtjänar.
Konstruktiv feedback är alltid bra att både ge & få. Gör till en vana att några gånger per år fråga din chef (& kollegor) vad de tycker om det jobb du utför, vad gör du bra & vad kan du utveckla? Sen gör du detsamma till dem.
Ett bra sätt att göra det på är att betygsätta varandra på en skala 1-5 hur man lever upp till vissa uppsatta beteenden eller mål som ni har kommit överens om innan. Sätt ett betyg & motivera det för den andra personen. Kritisera inte utan kom med förbättringsförslag. Var rak & enkel.
Tänk på att innan du ger feedback ska du fråga om mottagaren är villig att ta emot den, kanske vill personen även ha det skriftligt & om du ber om en kollegas feedback på dig, ge personen lite betänketid.
När du väl är i situationen där du har gjort ett bra jobb & det eller du uppmärksammas, sträck på dig, ta åt dig & säg inte "det var så lite så" eller "nej, men inte ska väl jag.."
Om du har gjort ett bra jobb sola dig i glansen, skryt över dig själv & spara alla vänliga ord i en liten ask i hjärtat & i en "peppmapp" i mailen. Där kan du plocka fram dem mindre soliga dagar när du känner att allt du gör blir fel.
Men jag tror att ju mer du lyfter dig själv & det jobb du gör, desto fler soldagar får du & fler roliga utmaningar & äventyr kommer i din väg & en utmaning tackar i alla fall inte jag nej till i första taget.
Ha en fantastisk helg, måtte solen lysa på oss alla!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar